پلاک ۲۲ نشانی ایمان و اتحاد

دل نوشته . خبری .فرهنگی . سیاسی. هنری
مشخصات بلاگ
پلاک ۲۲ نشانی ایمان و اتحاد


فلسفه بعثت پیامبر خاتم، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتی ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است.
آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با بیان فلسفه بعثت پیامبر گفت: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: من برای تمام کردن مکارم و خوبی ‌های اخلاق برانگیخته شدم، البته این بخشی از فلسفه بعثت پیامبر گرامی اسلام است.

وی با اشاره به علل بعثت پیامبران از دیدگاه قرآن کریم تصریح کرد: خداوند در آیه 36 سوره نحل می فرماید: ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگوید، خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا خودداری کنید، گروهی هدایت یافتند و گروه دیگر، شایسته گمراهی و ضلالت شدند.
*انگیزه بعثت پیامبران
امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به آیات بعثت در سوره های عنکبوت و هود اظهار داشت: مجموع این آیات گواهی می دهند که یکی از انگیزه‌های بعثت پیامبران، آشنایی انسان با مبدا و معاد است، به گونه‌ای که اگر این گروه در میان مردم نبودند، هدف یاد شده به ندرت جامه عمل به خود می ‌پوشید.
آیت الله آل هاشم گفت: مردم پیش از بعثت پیامبر، مذهب‌ های گوناگون و بدعت‌های زیاد داشتند، گروهی خدا را به مخلوق تشبیه می کردند، گروهی بت ها را می پرستیدند، اما پیامبر، آنان را از گمراهی به سمت توحید هدایت کرد.
وی با اشاره به انگیزه دیگر برای بعثت پیامبران اظهار داشت: فلسفه دیگر بعثت پیامبران، رفع اختلاف و دو دستگی ‌ها میان بشر بود، پیامبران الهی با تعالیم و شرایع خود مبعوث شدند تا به اختلاف‌ها پایان بدهند.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به آیاتی از سوره بقره گفت: آیات قرآن از یک نوع وحدت میان افراد بشر و سپس بروز اختلاف و نیاز به بعثت پیامبران حکایت می کند، مشیت الهی ایجاب کرد که بار دیگر وحدت حکمفرما شود و این امر جز با اعزام آموزگاران الهی امکان ‌پذیر نبود.
وی با اشاره به اینکه قرآن مجید از برخی از پیامبران نام برده است که علاوه بر مقام والای تبلیغ احکام الهی، اختلافات مردم را در یک رشته از موضوعات، برطرف می ‌کردند، گفت: یکی از علل بعثت پیامبران، داوری در خصومتها و مرافعه‌ها و رفع اختلاف در موضوعات بوده است.
آیت الله آل هاشم افزود: در برخی از آیات الهی نیز انگیزه بعثت پیامبران و فرو فرستادن کتاب‌های آسمانی، تحقیق قسط در میان مردم بیان شده است.
وی همچنین آموزش کتاب آسمانی و حکمت را از دیگر اهداف بعثت پیامبران دانست و اظهار داشت: مقصود از کتاب، کتاب هر پیامبری است که با آن مبعوث شده است، مانند «صحف» نسبت به موسی و عیسی و «قرآن» نسبت به حضرت محمد(ص).
آیت الله آل هاشم تهذیب و تزکیه را هدف دیگر بعثت پیامبران دانست و ابراز داشت: پیامبر اسلام آمده است که انسانها را هم در زمینه علم و دانش و هم اخلاق و عمل پرورش دهد، تا به وسیله این دو بال بر اوج آسمان سعادت پرواز کنند، در‌ آیات قرآن نیز تعلیم و تزکیه در کنار هم آمده و نشان دهنده این است که این دو امر در یکدیگر تاثیر متقابل دارند.
تفاوت بعثت پیامبربا سایر پیامبران
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به تفاوت بعثت پیامبر ختمی مرتبت با بعثت سایر پیامبران گفت: پس از شناخت پیامبر خدا، مهم ‏ترین مسئله در زمینه معرفت شخصیت پیامبر اکرم(ص)، آشنایی با فلسفه بعثت ایشان است.
وی افزود: فلسفه بعثت پیامبر خاتم، در اساس، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتی ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است.
آیت الله آل هاشم تصریح کرد: پیامبران اولوالعزم گروهی از پیامبران هستند که صاحب شریعت بودند و شریعت پیشین را با ظهور خود نسخ کردند آنان علاوه بر صبر و استقامت ممتاز، شریعت جداگانه داشتند و انبیای معاصر یا پس از آنان از دین آنان پیروی می کردند تا وقتی که پیامبر اولوالعزم دیگر شریعت جدیدی می آورد.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه با ظهور پیامبر اسلام، باب جدیدی به روی مردم باز شد، افزود: دین همه پیامبران اولوالعزم از آغاز تا به زمان بعثت پیامبر اولوالعزم بعدی و نبوت او محدود بوده است، زیرا ادیان الهی، سیری رو به تکامل داشته اند. هر چند اصول همه شرایع مشترک به شمار می آید و برنامه عملی و نحوه بیان معارف در آنها بر اساس مقدار فهم مردم در هر دوره بوده است.
تفاوت خطابه خداوند نسبت به پیامبران
وی در بخش دیگری، با اشاره به مقایسه نوع خطابه های خداوند نسبت به پیامبران دیگر گفت: حضرت آدم(ع) از خداوند متعال طلب مغفرت می کند، اما خداوند به پیامبر اکرم(ص) مژده مغفرت می دهد.
آیت الله آل هاشم افزود: حضرت نوح(ع) از خداوند درخواست نابودی دشمنانش را می کند، اما به پیامبر اعظم پیشاپیش مژده مصونیت از شر دشمنان داده می شود.
امام جمعه موقت تبریز ابراز داشت: حضرت ابراهیم(ع) از خداوند درخواست می کند تا در روز قیامت خوار و رسوا نگردد، اما به پیامبر اکرم(ص) وعده عدم خزی در روز قیامت داده می شود، روزی که خداوند پیامبر را خوار و رسوا نمی کند.
وی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) از خداوند، طهارت ذریه خود را طلب می کند، ولی به پیامبر اعظم گفته می شود: خداوند اراده کرده است تا ذریه ات را طاهر و پاک گرداند، همچنین حضرت ابراهیم(ع) از خدای متعال درخواست می کند که وارث بهشت شود، اما به پیامبر اعظم وعده بهشت داده می شود.
آیت الله آل هاشم همچنین با اشاره به اینکه حضرت لوط (ع) از خداوند طلب یاری کرده و می فرماید: پروردگارا مرا در برابر این قوم فاسد یاری فرما، گفت: این در حالی است که به پیامبر اکرم(ص) وعده یاری و مژده نصرت داده می شود.
امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به اینکه حضرت شعیب از خداوند فتح و پیروزی بر دشمنانش را طلب می کند، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره فتح، وعده و مژده پیروزی به پیامبر می دهد.
وی تاکید کرد: حضرت موسی از خداوند متعال، شرح صدر را درخواست می کند، در مقابل به پیامبر ختمی مرتبی، پیشاپیش شرح صدر عنایت می شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۵
علیرضا سوار

نظرات  (۱)

 

                        سلام...

اعیادتون مبارک...

 

امام حسین علیه السلام:

 

یَا ابْنَ آدَمَ، إنَّما أنْتَ أیّامٌ، کُلَّما مَضى یَوْمٌ ذَهَبَ بَعْضُکَ.

اى فرزند آدم، بدرستى که تو مجموعه اى از زمان ها و روزگار هستى، هر آنچه از آن بگذرد، زمانى از تو فانى و سپرى گشته است (بنابراین لحظات عمرت را غنیمت شمار که جبران ناپذیر است).

 

نهج الشّهادة: ص 346

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی